Stadsutvecklingsprojekt behöver kommuniceras till olika målgrupper, under olika faser, och från olika vinklar. Burbus AB har anlitats vid flera tillfällen under utvecklingen av Inre hamnen i Oskarshamn.
Samhällsbyggnadskontoret i Oskarshamns kommun arbetar med att skapa en ny stadsdel på gammal industrimark. Vi började samarbetet inför Framtidsdagarna 2014 då utvecklingen av Inre hamnen var huvudtema.
• Våren 2014: informationstavla på offentlig plats där planerna presenterades för invånare och turister.
• Hösten 2014: populärversion av planprogrammet i form av en 12-sidig broschyr, en samrådsutställning bestående av åtta affischer i A0-format samt en uppdatering av informationstavlan.
• Januari 2015: artiklar och pressmeddelanden om den nya stadsdelen att skicka ut till fackpress.
• Augusti 2015: 8-sidig broschyr och ett säljbrev, båda riktade till exploatörer och arkitekter.
• Februari 2016: 12-sidig broschyr, riktad till Oskarshamns kommuns invånare och andra intresserade. En lättillgänglig sammanfattning av all information om stadsutvecklingsprojektet, som kommit in i en ny fas sedan kommunfullmäktige godkänt planprogrammet.
• Utöver de större produkterna har Burbus AB levererat annonser, roll-ups och rörlig bild till publika reklamskärmar.
Bläddra själv i broschyrerna
• Östersjöns kaxigaste kajkant
• Stadsdel vid havet söker exploatörer
• Inre hamnen
Några ord från kunden:
”Att anlita Burbus för att arbeta med den utåtriktade kommunikationen i stadsomvandlingsprojektet Inre hamnen har varit värdefullt. De har på ett seriöst och kompetent sätt tagit sig an uppgiften och alltid levererat i rätt tid och med hög kvalitet. De har satt sig in i uppdraget och sållat ut de viktigaste budskapen för att sedan anpassa sina produkter efter de tänkta målgrupperna, ofta på ett eget påhittigt sätt. Vi kan rekommendera Burbus till andra kunder.”
Erik Hjertqvist, planarkitekt på samhällsbyggnadskontoret, Oskarshamns kommun.